Verkstad

Vår keramiska verkstad är belägen i Västra Götaland på det natursköna Kinnekulles västra sida. Med utblick mot Vänern ligger de båda byggnaderna från början av 1900-talet, tidigare lanthandel och frikyrka, vilka idag inrymmer både bostad och verkstad.
Den keramiska verkstaden har under årens lopp byggts upp för att fungera både för vår kontinuerliga tillverkning av föremål under namnet Studio Kinnekulle samt för olika varierande tidsbegränsade projekt och uppdrag.


Workshop

Our ceramic workshop is in Västra Götaland on the western side of scenic Kinnekulle. With views  towards Lake Vänern  there are  two buildings from the early 1900s, one a former country store and the other a former free church.  Today these buildings house both a home and a workshop.
Over the years the ceramic workshop has been developed to function both for our continuous production of objects under the name Studio Kinnekulle, and for various time specific projects and assignments.

Material

Vi arbetar i huvudsak med en porslinslera som går under beteckningen vitroporslin. Vitroporslin blir vid bränning, som alla porslinstyper, tätsintrat och får en vattenupptagningsförmåga på nära noll. Epitetet vitro- kommer av att porslinet är förstärkt med aluminiumoxid, vilket även medför att det tappar något av sin transparens då godset är tunt.
Vi använder leran både i form av gjutmassa (flytande) och som plastisk massa (icke flytande). I båda fallen blandar vi först till en slamma av vatten och spraytorkad lera. Slamman kan sedan användas som gjutmassa eller pumpas in i en filterpress och sedan gå igenom en lerkvarn för att skapa en plastisk massa.


Material

We work mainly with a porcelain clay named vitro porcelain. When fired this material becomes densely sintered (fused), like all types of porcelain, and acquires a water absorption capacity close to zero. The epithet vitro derives from the reinforcing inclusion of aluminia, which also results in some reduction in transparency when the goods is thin.
We use the clay both in the form of a liquid casting mass and a solid plastic mass. In both cases we first  prepare a slurry by mixing spray dried clay with water. This slurry can then be used as a casting mass or be further processed to create a plastic mass by filtration to remove water followed by clay milling.

Formframtagning

Till de båda tillverkningsteknikerna gjutning och formning används gipsformar.
För att tillverka dessa gör man först ett original - oftast i gips - där man kompenserar för krympning och hur föremålet i övrigt antas förändras under bränning. Därefter tar man form på detta original. Denna form kallas modellform.
Efter att ha provat denna modellform och sett att den fungerar kommer nästa steg. För att kontinuerligt kunna tillverka nya gipsformar – så kallade arbetsformar  – tar man form på modellformens alla delar. Dessa formar kallas inrättning och har en ytbeläggning av plast för att tåla slitage.
Med hjälp av dessa inrättningsformar kan man sedan gjuta det antal arbetsformar man behöver eller ersätta de som slitits ut.


Creating the forms

For the two production techniques of casting and forming we use plaster forms.   To make these we first produce an original model of the object, usually in plaster, where compensation is made for the anticipated shrinkage and other changes during firing.  A form is then made from this original object. This is referred to as the model form.  
This model form is first tested to ensure that it performs as expected. The next step towards providing a continuous supply of working forms for use in production entails creating forms of every part of the model form. These forms are called mother mould and have a plastic surface to withstand wear.  These mother moulds can then be used to cast the required number of working forms and replace any that are worn out.

Tillverkning

I huvudsak använder vi oss av tillverkningsteknikerna gjutning och formning.
Vid gjutning häller man gjutmassa i en gipsform. Gipsformen suger åt sig vatten och en ”lerhinna” bildas på insidan av gipsformen. Efter en viss tid häller man ut resterande gjutmassa.
Vid formning använder man en plastisk massa som placeras på/i en roterande gipsform. Med ett sken pressar man ut leran utmed gipsformens yta. Man kan likna det vid ”maskinell drejning”.

Då föremålen lossats från sina gipsformar får de stå och torka. Därefter är det dags att skrapa bort gjutskarvar och putsa föremålen med svamp och vatten.
Efter en första bränning glaseras godset genom sprutning eller doppning och bränns sedan en andra gång. Vid ytterligare dekor använder vi dekaler som bränns in i en tredje bränning.

Production

The main production methods we use are casting and forming. Casting is done by pouring the casting mass into a plaster form. The form absorbs water which results in the formation of a ‘clay film’ on the inside of the form.  After a certain time, the residual caster mass is poured out.
Forming uses a plastic mass which is placed on or in a rotating plaster form. The clay is pressed into the surface of the rotating form using a special tool. This process can be viewed as ‘machine turning’.

When the objects have been removed from the plaster forms they are left to dry. Then follows scraping to remove any burrs and polishing with a sponge and water.
After the initial firing, the goods is glazed by spraying or dipping, and then fired a second time.  For additional décor we use ceramic decals that are incorporated in a third firing.

Bränning

Vi bränner våra föremål i två till tre bränningar. Först en så kallad ”skröjbränning” i en lägre temperatur för att få godset vattenfast. Därefter en så kallad ”glattbränning” till 1280°C, där godset sintrar (smälter samman) och glasyren smälter ut. För ytterligare dekor krävs en tredje bränning.

Glattbränningen kan ge olika resultat beroende på vilken brännteknik man väljer. El-ugnen kan vi endast använda för ”oxiderande bränning” – en bränning med fri tillgång till syre. Använder vi gasol-ugnen har vi även möjlighet att strypa syretillförseln och får då en ”reducerande bränning”. Färgen i både godset och glasyren skiljer sig mellan de båda brännteknikerna.

Firing

We fire our objects two to three times. The first is the bisque firing at a lower temperature to make the goods waterproof. Thereafter comes the glaze firing to 1280 C, where the goods sinters (fuses) and the glaze melts and flows. Further decoration requires a third firing.

The glaze firing can give different results depending on the chosen firing technique. The electric kiln can only be used for ‘oxidising firing’ since there is free access to oxygen. Using the gas kiln gives us the option to restrict the oxygen supply and this produces a ‘reducing atmosphere firing’. The colour of both the goods and the glaze differs between the two firing techniques.